Influenzavaccination

Børnevaccination for influenza

Børn der er født før 1/10 – 2019 og børn der fylder 7 år senest d. 15/1 2022 kan blive vaccineret.

Vaccinen består af næsespray og der gives et pust i begge næsebor. Der skal gives en revaccination mindst 4 uger efter.

Første vaccine kan gives til og med 15/1 – 2022. Efter denne er det ikke muligt at bestille tid til første vaccination. Anden vaccination skal senest være givet 1/3 – 2022.

Influenzavaccination til voksne:

Vaccinationsperiode
Målgruppen for gratis influenzavaccination kan vaccineres fra og med 1. oktober 2021 til og med 14. januar 2022. Visse i målgruppen – gravide og personer med medfødt eller erhvervet immun defekt og deres husstand – kan vaccineres til og med 28. februar 2022.

Influenza vaccination anbefales for nedenstående grupper som kan få den gratis:

• Personer der på vaccinationstidspunktet er fyldt 65 år

• Førtidspensionister

• Kronisk syge med følgende lidelser, efter en lægelig vurdering: – kroniske lungesygdomme – hjerte- og karsygdomme (undtaget isoleret forhøjet blodtryk) – diabetes 1 eller 2 – medfødt eller erhvervet immundefekt – påvirket respiration på grund af nedsat muskelkraft – kronisk lever- og nyresvigt

• Personer med andre alvorlige sygdomme hvor tilstanden, ifølge lægens vurdering, medfører at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko

• Svært overvægtige (vejledende BMI > 40) efter lægelig vurdering

• Alle gravide i 2. eller 3. trimester

• Sundhedsfagligt personale

Tilhører du ikke en af ovenstående grupper men vil gerne have influenza vaccination alligevel, koster den kr. 250,-