Influenzavaccination

Influenzavaccination 2019/20.

Vaccinen vil være tilgængelig fra d. 1/11-2019.

Vi vil igen i år holde åbent hus for vaccinering uden tidsbestilling.

Datoen for dette vil blive meldt ud senere her på hjemmesiden, samt ved opslag i klinikken.

Den gratis influenzavaccine skifter startdato.

Tilbuddet om gratis influenzavaccination rykkes fremover en måned frem til den 1. november.

Normalt plejer tilbuddet om en gratis influenzavaccination til særlige risikogrupper allerede at starte den 1. oktober. Sådan bliver det dog ikke i den kommende sæson.

Fra i år træder bekendtgørelsen om gratis influenzavaccination til risikogrupper nemlig først i kraft fra den 1. november.

I Danmark tilbydes gratis influenzavaccination til særlige risikogrupper derfor fremover fra den 1. november frem til den 15. januar. For gravide i 2. eller 3. trimester samt for personer med immun defekt og deres husstandskontakter gælder tilbuddet dog helt frem til udgangen af februar.

Ifølge Bekendtgørelse om gratis influenzavaccination til visse persongrupper, har følgende personer med bopæl i Danmark ret til gratis influenzavaccination:

• Personer, der på vaccinationstidspunktet er fyldt 65 år.
  • Førtidspensionister
  • Kronisk syge med følgende lidelser, efter lægelig vurdering:- kroniske lungesygdomme
    – hjerte- og karsygdomme (undtaget isoleret forhøjet blodtryk)
    – diabetes 1 eller 2
    – medfødt eller erhvervet immundefekt
    – påvirket respiration på grund af nedsat muskelkraft
    – kronisk lever- og nyresvigt
    – andre kroniske sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko
  • Svært overvægtige (vejl. BMI > 40) efter lægelig vurdering
  • Personer med andre alvorlige sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Husstandskontakter til svært immunsupprimerede patienter (medfødt eller erhvervet immundefekt) efter lægelig vurdering.

Er man ikke omfattet af ovenstående koster det kr. 250,- at blive influenzavaccineret